Surdegspremiär! - Första dagen!

Jag bestämde mig för att idag var dagen då jag skulle ge mig på att baka surdegsbröd. Det verkar inte vara så svårt men det blir en väntan. Det kommer att ta fem dagar innan brödet är klart. (Säkerligen finns det svårare recept än det jag valt men är man nybörjare så är man!)
Här på bloggen tänkte jag dokumentera hela surdegsmaratonet dag för dag, sen kommer en utvärdering på smak och om det var värt att vänta så länge på lite bröd.
Detta behöver man för att starta upp sin surdeg:
50gram färsk jäst (för mat bröd)
3 dl Rågsikt
1 dl ljummet vatten

Rör ut jästen i det ljumna vattnet. När det löst sig är det dags att ha i rågsiktet, arbeta ihop det och täck sedan över bunken med plastfolie. Ställ bunken med surdegen i rumstemperatur i 3 dagar, då har den fått en syrlig doft och det är dags för nästa steg.
Så nu är det bara att vänta då... Degen har i alla fall jäst en massa i sin lilla bunke på köksgolvet, ska bli spännande att se hur den mår imorgon bitti!

Förutom att ha satt min första surdeg idag så har vi haft en några timmar ute i "skogen" med klubbenbarnen. Den lilla skaran på åtta barn var först lite svårflörtade men när jag berättat att de skulle få göra upp eld och att det fanns en aktivitet planerad, då blev det positivt inställda och vi njöt allesammans av vårväder, pinnbröd, levande tipspromenad, korv och s´mores ( grillade marshmallows mellan två bragokex med sjokolade på)  i skogen. Skönt att få ta ut Fjällräven byxorna så att de fick friskluft och elddoft på sig!
Tog svängen inom Plantaget på vägen hem och fick mig en garderobsblomma och på en secondhand butik fyndade jag en perfekt tulpanvas. Vasen har jag redan en gång nästan köpt tillsammans med moster hemma i Säffle, men märkte i kassan att den var bucklig under och hade svårt att stå. Nu hittade jag alltså en likadan vas men utan buckla, för 15kr var den min!
God natt, nu är det bara två jobbadagar kvar tills det blir söndag och jag får ett dygns ledighet... Zzz!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0