Surdegspremiär - femte dagen.

Och så kom äntligen den femte dagen!
kl.07.30 hällde jag 1 liter grovt rågmjöl i en bunke och hällde sedan över 1 liter kokande vatten, rörde ihop och sedan skulle det stå och svalna ned till ca.45grader, då passade jag på att gå och träna.
När jag kom hem igen så var det dags att röra i surdegsblandningen som stått sedan i torsdags. Detta skulle sedan jäsa i 60min.
Nu var det dags att tillsätta 1/2 dl sirap, 2 msk salt och 2 msk kryddor. (Jag valde att köpa en påse med färdiga brödkryddor) 1 liter grahamsmjök och 6 dl vetemjöl. Sedan skulle detta jäsa i ca.1 1/2 tim
Jag knådade sedan degen och kavlade ut den tills den var 1 cm tjock. Med ett glas tog jag sedan ut de runda kakorna och naggade dem. Jag la dem på bakplåtspapper och sedan skulle det jäsas än en gång ca.45 min.
Ugnen värmdes upp till 225grader och jag gräddade mina surdegskakor i 17-19 min, då mina kakor blev rätt små... Gör man dem lite större kan man köra dem 20 min.
Voilá! Mumseluringar blidde det, ett väldigt passande namn då de är små och naggande goda. Ja, jag döper dem till mumseluringar!
Mumseluringar, det blev närapå 50st!

Jag kommer absolut att baka mer surdegsbröd, kanske prova på lite andra varianter. Det gäller bara att planera och kika i sin almenacka  så att man har tid till själva baket den femte dagen, annars var det inga problem. (Sen rekomenderar jag att använda sig utav en bakassistent (en maskin) som knådar och rör ihop degen åt en, det blev väldigt mycket och tjock deg.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Ida, du är så huslig & duktig!! Ge lite av det till mig! Ser sjukt gått ut!

2012-03-06 @ 12:25:51
URL: http://matildagambring.blogg.se/
Postat av: Matilda

Gött mena ja!

2012-03-06 @ 12:27:44
Postat av: Matilda

Gött mena ja!

2012-03-06 @ 12:29:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0